FRÅGOR OCH SVAR

Under "Frågor och svar" besvarar vi de vanligaste frågorna vi får ställda till oss. Hittar du inte svaret på din fråga nedan? Hör av dig till oss genom att ringa eller maila.
  • Allmänt
    • 70 år eller äldre, ring Fixarteamet!

      Är du 70 år eller äldre? Då har vi kostnadsfri hjälp till dig! Vi är Fixarteamet i Heby Kommun! Du är välkommen att ringa oss för att beställa den hjälp du behöver. Du står för materialet, vi står för arbetet! Telefontid mellan kl. 08.00-10.00, 0224-36088. Vi kan tex. hjälpa dig med nedan:

      • Byta glödlampor.
      • Byta proppar och batterier i brandvarnare.
      • Flytta möbler inför tapetsering.
      • Flytta trädgårds och balkongmöbler inför vår och höst.
      • Fästa lösa sladdar och kablar.
      • Sätta upp eller ta ner gardiner.
      • Snöskottning för villaägare, entré, brevlåda.
      • Hämta saker från vind, källare och förråd.
      • Enklare saker som att, hänga upp tavlor, spika fast lister, skruva fast saker som lossnat mm.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Kan jag byta bostad inom Hebygårdar?

      För att en hyresgäst ska få flytta till ett annat boende hos Hebygårdar gäller följande:

      • Ingen hyresskuld på den nuvarande lägenheten
      • Inkomstprövning om hyran för den nya bostaden är högre än för den befintliga
      • Anmälan om störningar i boendet kan vara skäl att neka till bytet
      • Man måste ha bott på adressen i minst 6 månader
      • Du söker din nya lägenhet, lägger en intresseanmälan, via din inloggning på vår hemsida

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Vad ska jag tänka på vid flyttstädning?

      Följ denna checklista för att flyttstädningen ska motsvara våra krav.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Kan jag betala hyran med autogiro?

      Ja, ladda ned och fyll i denna blanketten.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Hur får jag reda på vilket lägenhetsnummer jag har?

      Lantmäteriet har beslutat att alla bostadsbolag måste skapa ett nytt lägenhetsregister så att alla lägenheter får ett unikt nummer. Skapandet av de olika numrena sker efter Lantmäteriets standardmodell. Vill Du läsa mer om Lantmäteriets syfte med detta lägenhetsregister kan Du gå in på lantmäteriets hemsida. Lantmäteriets hemsida Lägenhetsnumret finns även på ditt gällande hyreskontrakt. Hebygårdar sätter även upp det aktuella lägenhetsregistret i Portuppgång A i respektive fastighet.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Behöver jag hemförsäkring till min bostad?

      Att ha en hemförsäkring är ett bra skydd för dig och ditt hem, den täcker bl a skador på dina egna ägodelar samt om du skulle bli vållande till en större skada, så som brand eller vattenskada. Även om du inte själv är vållande till skadan är det bra med en hemförsäkring. Så om du inte redan har en hemförsäkring bör du teckna en sådan.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej