FRÅGOR OCH SVAR

Under “Frågor och svar” besvarar vi de vanligaste frågorna vi får ställda till oss. Hittar du inte svaret på din fråga nedan? Hör av dig till oss genom att ringa eller maila.

  • Allmänt
    • 70 år eller äldre, ring Fixarteamet!

      Är du 70 år eller äldre? Då har vi kostnadsfri hjälp till dig! Vi är Fixarteamet i Heby Kommun! Du är välkommen att ringa oss för att beställa den hjälp du behöver. Du står för materialet, vi står för arbetet! Telefontid mellan kl. 08.00-10.00, 0224-36088. Vi kan tex. hjälpa dig med nedan:

      • Byta glödlampor.
      • Byta proppar och batterier i brandvarnare.
      • Flytta möbler inför tapetsering.
      • Flytta trädgårds och balkongmöbler inför vår och höst.
      • Fästa lösa sladdar och kablar.
      • Sätta upp eller ta ner gardiner.
      • Snöskottning för villaägare, entré, brevlåda.
      • Hämta saker från vind, källare och förråd.
      • Enklare saker som att, hänga upp tavlor, spika fast lister, skruva fast saker som lossnat mm.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Kan jag byta bostad inom Hebygårdar?

      För att en hyresgäst ska få flytta till ett annat boende hos Hebygårdar gäller följande:

      • Ingen hyresskuld på den nuvarande lägenheten
      • Inkomstprövning om hyran för den nya bostaden är högre än för den befintliga
      • Anmälan om störningar i boendet kan vara skäl att neka till bytet
      • Man måste ha bott på adressen i minst 6 månader
      • Du söker din nya lägenhet, lägger en intresseanmälan, via din inloggning på vår hemsida

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Vad ska jag tänka på vid flyttstädning?

      Följ denna checklista för att flyttstädningen ska motsvara våra krav.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Kan jag betala hyran med autogiro?

      Ja, ladda ned och fyll i denna blanketten.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Hur får jag reda på vilket lägenhetsnummer jag har?

      Lantmäteriet har beslutat att alla bostadsbolag måste skapa ett nytt lägenhetsregister så att alla lägenheter får ett unikt nummer. Skapandet av de olika numrena sker efter Lantmäteriets standardmodell. Vill Du läsa mer om Lantmäteriets syfte med detta lägenhetsregister kan Du gå in på lantmäteriets hemsida. Lantmäteriets hemsida Lägenhetsnumret finns även på ditt gällande hyreskontrakt. Hebygårdar sätter även upp det aktuella lägenhetsregistret i Portuppgång A i respektive fastighet.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Behöver jag hemförsäkring till min bostad?

      Att ha en hemförsäkring är ett bra skydd för dig och ditt hem, den täcker bl a skador på dina egna ägodelar samt om du skulle bli vållande till en större skada, så som brand eller vattenskada. Även om du inte själv är vållande till skadan är det bra med en hemförsäkring. Så om du inte redan har en hemförsäkring bör du teckna en sådan.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
  • Lokaler och lägenheter
    • Trygghetsboende?

      Trygghetsbostäderna är lägenheter i vanliga hyreshus där du bor så länge du vill och kan. Senior Plus bostäder finns på tre orter i kommunen. Det är Gräsbovägen i Östervåla, Stinsvägen i Tärnsjö och Torggården i Heby. Hög tillgänglighet förenklar tillvaron

      • Lätt att nå huset, p-platser och sophus.
      • Möjlighet att köra fram bil till porten för ur och inlastning.
      • Hiss eller tillgängliga marklägenheter.
      • De flesta lägenheter har balkong eller uteplats.
      • Möjlighet till egen tvättmaskin eller nära till tvättstuga
      Det enda kravet är att du har fyllt 75 år. Det är inget vårdboende, utan ett boende anpassat för att öka tryggheten till dig som är äldre. Behöver du hjälp för att klara din vardag är det hemtjänsten som kommer till dig. Här kan du leva ett rikt, aktivt och självständigt liv.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Var i Heby kommun kan jag bo med Hebygårdar?

      Vi har bostäder i nästan alla kommunens delar, från Vittinge i söder till Östervåla i norr. Hebygårdar har bostäder som passar alla. Du som vill bo hos oss; bevaka vår hemsida löpande för att hålla dig uppdaterad på lediga bostäder. Det är viktigt att du själv håller koll och uppdaterar dina personuppgifter så som adress och telefonnummer, annars kan du gå miste om erbjudanden.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Hur ställer man sig i kö till Hebyfastigheters lokaler?

      För att anmäla ditt intresse för att hyra någon av Hebyfastigheters lokaler vill vi att du via vår kontaktsida och lämnar följande information till oss: -Kort beskrivning av vilken verksamhet du vill bedriva -Önskemål om typ av lokal och storlek -Ange fr o m när du vill hyra lokalen -Kort beskrivning av din yrkesbakgrund -Kontaktuppgifter -Storleken på lokalerna varierar och användningsområdena är obegränsade.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
  • Prislista
    • Vad kostar det att få en ny nyckel till min bostad om mitt nyckel försvunnit?

      Det beror på om du behöver en ny nyckel eller ett nytt lås. Se prislistan nedan.

      Prislista för olika tjänster
      • Cylinderbyte till lägenhet: 1500:-
      • Nyckel till lägenhet: 200:-
      • Postcylinder: 500:-
      • Nyckel till postcylinder: 200:-
      • Tvättcylinder: 500:-
      • Nyckel till tvättcylinder: 200:-
      • Tagg/Låsbricka 200:-
      • Låsöppning under kontorstid: 412:-
      • Låsöppning av jouren, utanför kontorstid, prisuppgift lämnas av RELITA, 021-350 100.
      Med reservation för prisändringar

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
  • Trivselregler
    • Hur ska tvättstugan städas efter avslutat tvättpass?

      Städa tvättstugan efter avslutat tvättpass!

      • Torka av tvättmaskinerna och gör rent tvättmedelsfack/sköljmedelsfack
      • Rengör silen bakom tvättmaskinen
      • Torka av torktumlare och töm från ludd
      • Sopa/torka golv
      • I tvättmaskinen får endast kläder, lakan och dyl. tvättas, ej mattor.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Vad får jag INTE ha på min balkong?

      På balkongen är härligt att vara. Många är vackert smyckade med mattor och blommor. Men tänk på att det inte är okej att sätta blomlådan på utsidan av balkongen p g a säkerhetsskäl. Även paraboler, markiser och balkongskydd vill en del sätta upp på sina balkonger, men då måste man kontakta Hebygårdar för råd och ett godkännande.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Kan jag piska mattor i närheten av min bostad?

      Ja, visst vill man städa och göra fint ibland, man storstädar och slänger ut mattorna. Men tänk på dina grannar innan du hänger ut eller piskar dina mattor. Undvik att göra det från balkong eller fönster. Vi ber dig använda piskställningen som oftast finns ute på gården.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Vad gör jag om jag misstänker skadedjur?

      Om du skulle få in skadedjur som t ex möss, myror och kackerlackor ska du vända dig till ANTICIMEX på tel: 018- 490 39 00 och uppge kundnummer: 199 586

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Får jag mata fåglar vid min bostad?

      Det är inte särskilt bra att göra i anslutning till sin lägenhet. Mat och brödsmulor drar till sig skadedjur såsom råtter och möss som sedan tar sig in i fastigheten.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Får jag ha husdjur?

      Ja. Husdjur som hundar och katter finns det många i våra fastigheter runt om. Dessvärre är det inte alla som gillar dessa djur. Så för allas trevnad ber vi dig att hålla koll på din katt eller hund. Hunden måste t ex alltid vara kopplad i trappuppgång och bostadsområde och får naturligtvis inte heller vistas i närheten av lekplatser och sandlådor, detta gäller även katter.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Vad gör jag när min granne stör mig?

      I din lägenhet har du rätt till lugn och ro. Och för att alla ska få det gäller det att man visar hänsyn till varandra. Exempel på störningar kan vara: musik på hög volym, skällande hund, duschande mitt i natten, spikande och bankande nattetid. Mellan klockan 22.00-07.00 bör man visa extra hänsyn. Skulle man bli störd är det bästa att i första hand ta kontakt med sin störande granne, om inte det hjälper kontaktar du Hebygårdar. Är störning kraftig och sker efter kontorstid kontaktar ni STÖRNINGSJOUREN, RELITA: 021-350 100

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
  • Uthyrningspolicy
    • Vad innebär ungdomsrabatt och vem kan få det?

      Ungdomrabatt får du till den månad du fyller 23 år. Rabatten är 10% /månad. Studentrabatt får du vid heltidsstudier. Rabatten är 412:-/månad och gäller föst vid inlämnat studieintyg.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Krävs en viss inkomst för att bli hyresgäst?

      Alla måste ha rimliga möjligheter att både bo och leva på sin eller hushållets samlade inkomst. Vi tar alltid en kreditupplysning innan vi skriver hyreskontrakt. Hyresgästen ska kunna visa intyg på att man har de inkomster som man uppger.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Krävs referenser för att bli hyresgäst?

      Referenser Vi tar, om vi ser det nödvändigt, kontakt med arbetsgivare och tidigare hyresvärd eller bostadsrättsförening för att få veta mer om hyresgästen. Det kan t ex finnas skäl att neka störande personer kontrakt. Betalningsanmärkning Om det gäller ett mindre belopp, som inte får vara en hyresskuld, och det är betalt kan vi godta den. Men annars tackar vi nej till hyresgäster med betalningsanmärkning. Borgen I tveksamma fall begär vi borgen och ställer då i fråga om inkomst och betalningsanmärkning samma krav på borgensmannen som på hyresgästen.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Hur gammal måste jag vara för att kunna bli hyresgäst?

      För att få teckna ett hyreskontrakt med oss måste den blivande hyresgästen ha fyllt 18 år.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • Hur ställer jag mig i bostadskön?

      För att registrera dig som sökande i vår bostadskö, klicka på knappen "Ställ mig i bostadskö" på startsidan, följ vidare instruktioner som du får via länken.  

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej
    • När behöver jag säga upp mitt kontrakt?

      Uppsägningstiden är tre månader (månadsskiftet gäller) och skall göras skriftligen. Det bör innehålla namn, adress samt telefonnummer. Så länge du har kvar lägenhetsnycklarna är det din skyldighet att visa lägenheten för nya hyresgäster. ALLA nycklar ska vara oss tillhanda senast kl. 12.00 första vardagen efter att kontraktet gått ut. Glöm ej att boka besiktningstid.

      • Fick du svar på din fråga?
      • Nej